Nasi Mandhi

Friday, October 31, 2014



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,  

Seperti yang dijanjikan Di Sini , kali ni nak berkongsi resepi Nasi Mandhi yang telah saya cuba tempoh hari. Juga menggunakan Arab Mixed Spice dari Kak Mahani yang saya beritahu Di Sini juga. Resepi Nasi Mandhi ini saya C & P dari Lydia Honey. Nasi Mandhi yang asalnya dari Yaman serta yang asli  menurut Lydia dimasak menggunakan periuk khas yang diperbuat dari tanah liat dan dimasak dengan menutup dengan bara api. Tapi tentulah tak praktikal kalau nak ikut 100% memandangkan kita nak buat sekadar untuk makan seisi rumah saja kan. Jadi resepi dan kaedah memasak yang dikongsikan oleh Lydia ni rasa Nasi Mandhi nya dah dekat-dekat dengan rasa asal nasi tersebut. Memang puas hati bila dah boleh sediakan Nasi Mandhi di rumah sendiri. Memang berbaloi. Resepi asal ni menggunakan ayam tapi saya gantikan dengan kepingan daging kambing yang sedikit berlemak supaya lebih moist dagingnya. Apalagi jom semak resepinya ya! Resepinya saya edit sedikit untuk .menambahkan pemahaman dan kerana ada langkah yang saya ubah.


Nasi Mandhi
Resepi asal: Lydia Honey
 
Bahan untuk Ayam/Daging:

1-2 sdb minyak masak
1 ekor ayam ~ dipotong 2 atau 4 dan dibasuh serta tos - ( saya gantikan dengan 4 ketul daging kambing )
1/2 sdt ketumbar - biji
1/2 sdt jintan manis - biji
1/2 sdt lada hitam - biji
1-2 helai daun bay
1sdt all spices (Arab Mixed Spice)
1 biji bawang besar ~ belah 4
1 inci halia- diketuk sedikit
Garam secukup rasa
Air secukupnya untuk merebus ayam
2 ulas bawang putih - diketuk sedikit

Bahan Untuk Nasi :

4 cawan beras basmathi - cuci bersih, rendam selama 30 minit dengan air garam dan toskan
3 camca besar minyak sapi (saya guna 2cmb ghee + 2cmb canola oil)
10-12 cawan air/ stok ayam/daging
1/3cwn kismis (tak letak pun tak apa)
1 sdt  Arab Mixed Spice - ini saya tambah 

Rempah tumis:

1 batang kulit kayu manis
3-4 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
Sedikit pewarna kuning/ safron- tak ada pon tak apa (saya tak letak)
Garam secukup rasa.
Seketul arang (kecil saja dah cukup, sebesar telo ayam grade D..)

 Bahan lain:
Aluminium foil

Penyediaan Ayam:

Rebus ayam bengan semua bahan di atas kecuali pewarna hingga empuk. Keluarkan dari periuk, toskan airnya dan sapukan dengan pewarna** yang dicampurkan sedikit minyak pada keseluruhan ayam dan ketepikan. Air rebusan ayam  simpan untuk masak nasi.
Didihkan stok ayam/daging bersama ghee/ minyak, kismis dan rempah tumis hingga betul- betul menggelegak, dengan api yang besar masukkan beras serta bahan untuk nasi yang lain, tutup periuk dengan penutup periuk, biarkan hingga mendidih.
Bila mendidih, garam secukup rasa, kacau sedikit dan biarkan nasi masak 3/4 masak, dan toskan airnya sedikit, jangan kering kontang pulak just tinggalkan sikit bagi lembab masa nak wapkan nanti supaya tak kering/ hangus. Dalam periuk lan lain yang besar masukkan nasi tadi dan susunkan ayam/ daging dalam periuk, buat lubang ditengah-tengah nasi dan letakkan cawan kopi/lompang, letakkan seketul kecil arang yang telah dibakar hingga berbara, tuangkan sedikit minyak masak/zaitun pada arang tu..masa ni asap akan keluar berkepul-kepul
( saya masak nasi guna rice cooker dan saya skip bahagian yang berwarna merah, bila nasi 3/4 masak terus susun daging atas nasi dan letakkan arang seperti dalam arahan )
Dengan api yang paling kecil, tutup periuk dengan aluminium foil cepat- cepat dan kemas supaya asap tak terkeluar dan cover dengan tudung periuk, kalu ada lesung batu letak atas tudung periuk tu kasi berast supaya asap tak kelua, tanak seperti biasa dan biarkan supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi lebih kurang 5-10 minit dan offkan api.
Buka tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang, titiskan 2-3 titik pewarna kuning dan biarkan selama 5-10 minit baru gembur nasi dengan garfu Kalu tak letak kaler pada nasi pon tak apa
Hidangkan dengan salasa tomato dan salad (jarjir/salad/lemon/kubis/carrot, timun, dan bawang besar yg kaler putih)
Blend 1 - 2 biji fresh tomato + 1-2 biji cili hijau+1 biji bawang besar (kalau nak pedas letak la ciliapi). Masukkan jus lemon dan garam secukup rasa. Jangan masak, terus hidangkan saja..enak kalau sejuk, saya buat awal & simpan dalam peti sejuk sebelum hidang),

Selamat Mencuba!

4 comments:

  1. Bila kakak nak buat kelak kakak harap kakak boleh refer sini
    Menarik dan kelihatan sedap pulak tu.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas resepi mandhi ni... nanti satu hari saya akan cuba... nak try skill memasak

    ReplyDelete
  3. Sekali sekala tukar selera arab ok jugak kan..
    Thanks share recipe..

    ReplyDelete
  4. Salam kenal! Blongnya keren dan enak;)! Saya lihat bahwa Anda upload banyak foto makanannya. Apa Anda mau mengembangkan blognya lagi?
    Kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya. Coba servis kami tanpa registrasi :)

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS