Homemade Burger

Monday, February 23, 2015



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,  

Fuhh! Lama betul tak up-date blog. Bukan dah pencen ke dapur cuma mood nak up-date tu tak datang-datang. Gambar-gambar masakan memang ada je tersimpan dalam folder. Mood nak up-date aje yang tak ada.

Saya memang suka meroti. Rasa kepuasan yang teramat sangat kalau dapat meroti. 
Burger ni saya buat hari minggu yang lepas. Pernah buat burger bun seperti Di Sini. Kali ini saya guna resepi yang lain sumber dari MyResepi. Tapi saya olah sedikit mengikut bahan yang saya ada. Alhamdulillah, tetap lembut dan sedap hasilnya.

Bun Burger 

Bahan : ( 6 biji ) 

250 g tepung roti 
15 g butter 
20 g gula (saya kurangkan 10g)
4 g garam 
1 biji telur (saya tinggalkan sedikit putih untuk sapu atas roti)
170 ml susu ( saya ganti dengan 2 sdb susu pekat dan air sejuk peti ais, jumlah sukatan campur dgn 1 biji telur = 170ml)
 1 sudu kecil (3 g) dry yeast
 bijan secukupnya 

Cara : 

Masukkan semua bahan-bahan kecuali bijan ke dalam mixer. Mix hingga elastik.  
Tutup dengan kain lembab dan biarkan naik 2x ganda. Tumbuk-tumbuk utk keluarkan angin. Bahagikan kepada 6. Buat bentuk bulat. 
Rehatkan selama 10 minit. Ambil sebiji roti. Tekan-tekan untuk keluarkan angin. 
Buat semula bentuk bulat. Ulang sampai habis dan susun doh di atas 
dulang yang di lapik baking paper. Biarkan lagi roti naik 2x ganda. 
Sapu atau semburkan permukaan roti dengan air. (Saya sapukan dengan putih telur yang dicampur dengan sedikit madu).
 Kemudian taburkan bijan. Bakar dengan suhu 180 C selama 12 - 13 minit 
dengan api atas bawah.

 (Saya guna alumunium foil yang dibentukkan bulat untuk dapatkan bentuk bun burger)

Roti burger ni saya buat Egg Banjo dan Burger Daging dengan sos lada hitam.
Memang berbaloi buat sendiri. Puas makan!
 

Burger Daging Blackpepper Sauce
  
Selamat Mencuba!

1 comment:

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS