Murtabak Roti Berkeju

Wednesday, December 26, 2012


Assalamualaikum & Salam Sejahtera, 

Kalau tempoh hari saya dedikasikan Eggless Chocolate Sponge Cake buat kakak yang berada nun jauh di seberang lautan, kali ni saya nak dedikasikan Murtabak Roti ni untuk adinda Fazime atau lebih mesra dengan panggilan Jimie yang berada di seberang sungai....tak jauh...Sungai Buloh jer...:) Ada juga dia up-date status dalam FB nak ke pasar malam  cari murtabak...mesti salah satu makanan kegemarannya ialah murtabak kan Jimie? Bila agaknya kali terakhir makan murtabak?

 Ada satu bungkus besar roti Bonanza Gardenia yang kononnya nak buat breakfast, tapi dah dua kali breakfast terlepas nak buat sebab ada nasi lebih lalu digoreng dan semalam pulak buat bihun goreng sebab tauge dan sawi tu dah 2-3 hari dalam fridge. Jadi sebelum rosak kena guna gak. Jadi yang paling sesuai ialah untuk direncahkan ke bihunlah kan.

Semalam cuti hari Natal tapi rasa macam hari Ahad pulak. Hari pun redup aje walaupun tak hujan. Cuaca pun agak dingin. Jadi perut tu kan mulalah, bunyinya lebih kurang sealunan dengan bunyi lagu dari radio Sinar. 

Cik Suami pulak dari pagi sibuk mengetam kayu unuk dibuat meja. Takkan nak "offer" salad aje kot untuk lunch. Mesti nak makan heavy sikitkan. Jadi saya fikir apalah nak buat untuk lunch. Bila teringat roti yang banyak tu terus terfikir nak buat murtabak roti yang tak pernah pun saya buat selama ni. Google sekejap nak tengok resepi macamana yang sesuai..skodeng 2-3 resepi..lepas tu saya rekalah sendiri punya...


Murtabak Roti Berkeju

Bahan: (untuk 3-4 orang makan)
12 keping roti Gardenia (jenis Bonanza)
1 biji bawang besar dipotong dadu
2 ulas bawang putih potong halus
250g daging hancur 
2 biji ubi kentang dipotong dadu
Segenggam sayur kobis yang diracik halus
Sedikit chili flakes
3 sudu besar rempah kari daging
4 biji telur Gred A
1 cawan susu segar
Cheese yang disagat secukupnya @ saya guna Beca cheese
Sedikit minyak untuk menumis
Serbuk roti secukupnya
Sedikit olive oil
3 sudu minyak untuk menumis inti
Serbuk Oregano - optional

Cara masak inti:

Panaskan dalam 3 sudu besar minyak dan tumis bawang putih hingga terbit bau. Masukkan pula rempah kari yang dibancuh bersama sedikit air. Goreng hingga garing.
Masukkan pula daging hancur dan kacau hingga air agak kering. Masukkan pula bawang besar, chili flakes, kobis dan kentang. Kacau biar sebati.
Masukkan garam dan gula secukup rasa. Terus masak hingga kentang empuk serta kuahnya agak kering. Angkat dan ketepikan.

Cara menyediakan murtabak:

Griskan dengan butter/marjerin loyang empat segi yang bersaiz sesuai.
Dalam mangkuk berasingan, kocokkan susu, telur, sedikit serbuk lada hitam dan satu sudu kecil garam hingga sebati.
Celupkan empat keping roti ke dalam campuran susu dan atur dalam loyang  empat segi yang telah di sapu dengan butter tadi. Sendukkan bahan inti di atas roti dan ratakan. Taburkan sedikit cheese.
Ulang langkah di atas dengan roti menjadi lapisan terakhir dan tuangkan semua baki campuran susu dan telur di atas roti.
Taburkan baki cheese sebanyak yang disukai di atas lapisan roti yang terakhir. Taburkan pula serbuk roti, sedikit serbuk oregano dan tuangkan sedikit olive oil ke serata permukaan roti.

Bakar dengan suhu kepanasan 200 C selama 40 minit atau hingga lapisan atas garing kekuningan. Sedia untuk dimakan bersama salad kegemaran atau di makan begitu saja.


Jimie..., nanti Jimie cubalak sendiri ya. Senang aje nak buat...Tapi memang konfem sedap. Kejap dah habis...tinggal gambo aje ha...

Wassalam...

5 comments:

  1. Ita... hantar ke K.gee sikit yer... terlior nyer

    ReplyDelete
  2. Jgn kata Jimie, kakak pun teringin juga ni Mar. Tak pernah jumpa dan merasa tapi bila baca resepi tahu mesti sedap.

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Gee, tme hujan-hujan mesti sedap kan makan mknan bercheese...:)

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Zakie..mmg sedap lah kak..kejap dah hilang dari pinggan :)

    ReplyDelete
  5. salam kak ita...
    tergude tgk murtabak kak ita tue...sedap :)

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS