Karipap Ros

Monday, October 22, 2012



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Selamat pagi semua. Dah sarapan? Sarapan apa ya pagi ni? Saya nasi goreng jer...
Karipap ni cerita semalam buatnya. Kali terakhir buat karipap pada bulan puasa lalu Di Sini. Selalunya bila buat pastri untuk kulit karipap saya guna resepi seperti dalam link ni lah. Guna minyak panas bersama air putih aje untuk pastri yang rangup. Tapi bila tengok Izah buat guna air sejuk yang diletak ketul ais, agak menarik. Lepas tu Mas pun buat guna resepi yang sama, saya tertarik untuk mencuba. Ternyata hasilnya memang tak mengecewakan, kulit pastrinya rangup dan lembut. Beberapa jam lepas goreng pun kulitnya tak lembik dan masih lembut dan rangup. Mula-mula saya goreng, risau jugak sebab bila tekan sikit permukaan kulitnya rasa keras, tapi bila saya bukak dan ngap, wow...lembutnya. Bila suami nak makan , masa dia pegang, dia kata kenapa kulitnya keras, tapi bila dia ngap, keningnya terangkat sikit...hah, saya kata, sekarang keras ke lembut...dia senyum aje. Terkena sudaa....

Saya teringat pada siri masakan Barefoot Contessa baru-baru ni. Chef ni pun gunakan air dari peti ais untuk buat kulit pastrinya. Katanya, butter/marjerin yang digaul dengan tepung seperti serbuk roti tu untuk kerangupan pada pastri dan air sejuk tu pula supaya pastri lembut. Dan penting untuk simpan dulu doh dalam peti sejuk paling kurang 1/2 jam hingga sejam sebelum dicanai, bukan saja untuk memudahkan doh di canai tapi juga untuk mengekalkan kelembapan/kandungan air yang terperangkap di dalam doh tersebut. Bila di goreng atau di bakar, air/moisture yang terperangkap dalam doh tu akan berubah menjadi wap/stim lalu melembutkan pastri setelah di goreng/dibakar.

Masa saya goreng karipap ni, saya dengar ada bunyi berdesir macam bunyi masa kita kukus kuih tu.. Itulah bunyi air yang menjadi stim bila karipap di goreng...tak caya nanti dengar betul-betul bila menggoreng. Minyak pula mesti betul-betul panas baru mula menggoreng macam pesan tuan punya resepi ni ya. Kulit pastrinya memang berlapis-lapis macam kata Mas. Lapisan luarnya nipis dan ada gelembung-gelembung hasil dari menggaul tepung dengan marjerin hingga jadi serbuk roti tadi. Lapisan tengahnya rangup hasil dari minyak panas yang dicurahkan ke dalam tepung dan lapisan yang dalam sekali tu lembut hasil dari air sejuk yang dicampur ketul ais.

Okay, panjangnya explaination. Saya memang suka tengok rancangan yang ada explain pasal teknik-teknik dalam masakan antaranya macam rancangan Good Eats. Masak pun kena tahu teknik juga kan...


Intinya pulak, masa saya mula-mula baca entri Izah, saya tak perasan yang intinya tak guna apa-apa bawang pun. Bila saya nak buat semalam, baru saya perasan. Emmm, Kiki sukalah sebab tak ada bawang. Saya cuma tambah setangkai daun kari yang dikisar sekali dengan ikan bilis dan udang kering. Memang yummy inti dia.

Okay,,,apa-apa pun Terimakasih Ros dan Izah kerana share resepi yang bukan saja mudah malah sedap ni.

Karipap Ros
Sumber: Izah Daut
Resepi Asal: Ros (Jintan Manis)

Bahan untuk Pastri yg rapuh:

400gram tepung gandum
1/2 cawan minyak
2 sudu besar marjerin – saya guna butter
1/2 cawan air sejuk ( letak kiub ais)
Garam

Untuk Inti:

1 biji keledek saiz besar ( boleh dinganti dengan kentang)*5-6 biji sederhana kentang
1/2 gengam ikan bilis ( boleh ganti dengan daging atau isi ayam)
2 sudu besar udang kering
2 sudu besar serbuk kari * saya letak 3 sudu besar
1 sudu besar cili kisar *saya letak 2 sudu besar
*Izah tambah isi ayam semangkuk – saya tak letak
Garam secukupnya
3 sudu kecil gula perang – ini saya tambah
Setangkai daun kari (blend bersama ikan bilis & udang kering) – ini saya tambah

Cara:

Buat Doh Pastri dulu:

Campurkan sedikit garam dalam air sejuk, masukkan marjerin di dalam tepung gandum dan sebatikan, kiranya akan jadi seperti berketul-ketul halus, macam serbuk roti, panaskan minyak dan curah di dalam tepung tadi, dengan menggunakan sudu, kacau ke seluruh adunan.

Selepas itu curahkan air sejuk tadi dan uli hingga menjadi doh, air jangan masuk semua, kira agak-agaklah kelembutan doh tu, setelah menjadi doh dan doh pemukaan doh agak licin, masukkan doh ke dalam plastik bersih dan perap di dalam peti ais lebih kurang 1 hingga 2 jam, langkah ini penting bagi mendapatkan doh yang rangup dan senang untuk di canai nanti. Sementara itu boleh buat inti karipap.

Buat Inti Karipap:

Potong dadu ubi kentang dan rendam dalam air, blender udang kering dan ikan bilis hingga hancur, ketepikan. Panaskan minyak dan tumis cili kisar, dan pes serbuk kari hingga garing.

Kemudian masukkan bahan yang di blender tadi dan kacau sebati, akhir sekali masukkan ubi dan 1 cawan air, kacau selalu dan biarkan hingga ubi empuk, sesuaikan rasa, masukkan garam, setelah masak dah inti agak kering, tutup api dan sejukkan.

Proses Mengelim:

Keluarkan doh dari peti ais, dan bahagikan doh pada bahagian kecil, ikut lah nak buat karipap bentuk ape, bulat ke, love ke, bentuk biasa ke, kemudian terap doh bentuk bulat dengan menggunakan tapak tangan dan isikan inti keledek tadi, kelim seperti biasa.
Kalau nak guna acuan pun boleh. Ulang langkah tadi hingga doh habis.

Panaskan minyak, pastikan minyak betul-betul panas dan tidak menggunakan api yang terlalu besar, goreng hingga keperangan.

Angkat dan sedia untuk dihidangkan.


Wassalam...

15 comments:

  1. salam sayg akk manis.
    sehati gitewww..hhe hehe sedap kan kak sampai kepetang ragup jewww..tp zila punya dh habis la..nk join mkn kt sini plk:))

    ReplyDelete
  2. meh..meh...naik komuter jap je sampai...tinggal seketoi je...he he

    ReplyDelete
  3. amboiii....panjangnya explaination..he3
    bestkan karipap ni..
    mas dah ulang buat 3 kali dah tau ^_^

    ReplyDelete
  4. hi hi....Mas buat lah lagi sekali, antau ke sini erk?

    ReplyDelete
  5. waaa...rajinnya buat karipap... nak!

    ReplyDelete
  6. mala pun pernah buat karipap ni. tapi tak pandai la kelim karipap. anak panggil karipap ufo :-)

    http://alamroon.blogspot.com/2011/11/karipap-ufo.html

    ReplyDelete
  7. Tadi masuk zila punya blog pun cerita karipap cuma dia sebut epok-epok. Bentuk aje yg tak sama. Kakak telan air liur ajelah..

    ReplyDelete
  8. slm Kak Mar...

    wah mengaripap jugak yea...ramai la pulak yg buat karipap ni hari ni...harus cuba secpt mgkin ni...geram dh tgk ni...hihi

    ReplyDelete
  9. dah abih la Gee,nanti kita buat lagi yek.

    ReplyDelete
  10. Mala, tadi akak ada nampak kat blog mala karipap UFO...nanti akak baca pulak...

    ReplyDelete
  11. Kak Zakie...mari kita mengelim pas tu kita ngap lak..

    ReplyDelete
  12. KA, mmg sedap...harus try...
    QH, nanti QH buat pos kat akak lak.

    ReplyDelete
  13. salam kak, saya sarapan keripap pg tadi..tapi beli je..hehe..dapnyerr, dapnyerr..bilalah nak buat karipap ni...sampai ubi kentang bercambah pulak nti..hihi

    ReplyDelete
  14. Comelnya karipap ni..Sblm ni tak pernah tgk lagi bentuk camni..

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS