Bazaar Ramadan 12 - Talam Tokyo? Talam Seri Tokyo? Ish, entahlah…

Thursday, August 02, 2012




Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Apa khabar semua? Ada yang dah mula berkira-kira untuk buat kuih raya gamaknya. Ada yang dah mula buat dan yang dah siap 3-4 jenis kuih pun ada nampaknya. Meriah le dapur tu ye dengan kuih raya yang berbagai warna, bentuk dan dah tentu rasanya juga berbeza dan sedap pula.
Kuih Tat sedap rasanya
Menjadi kegemaran di hari raya
Di sini raya di sana pun raya
Tak lama lagi raya raya raya yeh yeh…

Isk!isk!isk…saja buat lawak bodoh pepagi ni nak hiburkan hati sendiri…Gelak lah gelak lah…kha3x Tapi jangan lah gelak lebih-lebih makruh lak jadinya…saya lak nak kena tanggung dosa.

Tengok blog-blog sifu masak yang meriah ngan kuih raya terasa macam menyuntik semangat lak kat teman nak buat kuih raya pulak tahun ni.  Ni dok tengah skodeng resepi kuih raya yang disukai terutama oleh anak den lah kan. Biasalah tu,  kalau dia suka maka arakiannya,  kebanyakan bebudok pun dah tentu suka jugak kan. Orang-orang tua macam saya ni bukannya makan sangat kuih raya ni.  Tapi resepi kuih yang dok dalam kepala ni dah tentu yang sejajar dengan kebolehan dan keupayaan saya lah kan bak kata pepatah “if you want to measure the clothes, let it  on your own body lah” ataupun “Kalau nak mengukur baju biarlah dibadan sendiri”. Buat  resepi yang susah-susahkan buatnya tak jadi, kan ke rugi.. Tapi kadang-kadang bagus jugak sesekali tu cabar diri sendiri,  bak kata orang putih “ set a higher standard/goal for yourself” baru boleh maju kan?kan?…

Okay, hentikan celoteh ni yang belum tentu orang nak baca pun. Kuih raya pun kalau saya nak buat Insyaallah minggu depan atau awal minggu yang seterusnya. Insyallah 3x..atau kalau tak de mood langsung…kita ke kedai macam biasa lah ya - Kuih Jari Telunjuk.

 Semalam, suami buka puasa kat luar  “organize by the office”. Tapi saya masak macam biasa gak. Lagipun dia kata kat sana tu berbuka ala kadar je. Janji tunjuk muka tanda datang, jamah lebih kurang pas tu balik lah. Jadi dengan demikian, saya pun masak cam biasa lah.



Dua-tiga minggu sudah saya memang dok tenang (tengok)  resepi kuih ni yang di kongsikan oleh Maz (Ilham Dapur) dalam blognya. Macam sedap, dan yang penting senang nak buat.  Kuih Talam Tokyo itulah namanya. Jangan tanya kenapa namanya Talam Tokyo sebab tuan-punya nya pun kurang pasti kenapa.  Dan lagi, semasa saya C&P resepi Talam Tokyo ni saya juga turut C&P beberapa resepi kuih-muih yang lain yang diminati serta mudah disediakan, dan akan dicubai jika ada kelapangan, Insyaallah.  

Walaumacamanapun saya tak ikut 100% bahan yang ada didalam resepi Talam Tokyo ni. Salah satu sebabnya ,  bahan tak ada. Yang menyebabkan bahan tak ada sebab masa nak  buat kuih ni macam “bidan terjun”  aje, tak plan pun, original plan nya nak buat Sago Gula Melaka. Tapi fikir-fikir balik, Kiki bukannya gemar pun jenis-jenis manisan berkuah ni kecuali santan durian dia sukalah. Jadi saya tukar plan. Dari Sago Gula Melaka ke Talam Tokyo…mak aii jauh perginya tu. 180 darjah pusingan. Bahannya semua ada kecuali kelapa parut. Kebetulan lak suami pakai kereta saya ( saya yang offer ), sebab saya dengan bangganya kata semalam saya tak ke mana-mana. Padan muka aku. 4WD dia tu pulak saya tak berapa confident nak bawak walaupun kedai nya dekat je ha. Motor pulak? Panas..tak kuasa lah. Akhirnya, saya gantikan kelapa parut tu dengan beras pulut. Jadilah dia macam kuih Serimuka sikit. Hasilnya? Tetap memuaskan hati saya. Harap-harap Maz tak marah ya saya pepandai je tukar resepi dari Kakak Angkat nya ni. Ikuti resepinya:



Talam Tokyo
Sumber Resipi : Kakak Angkat

Bahan: (guna loyang 4 segi, 6 1/2 inci)

Lapisan Bawah:

30g su'un - rendam selama 15-20 minit - gunting kecik-kecik
125g sagu kecil - cuci dan rendam 30 minit dan toskan
50g kelapa parut -ambil yang putih saja ( saya ganti dengan beras pulut sebab tak ada stok kelapa parut)
1 sudu kecil garam
200ml santan ( saya letak 100ml santan pekat + 100ml air )

Cara:

Rendam pulut selama 3-4 jam. Masuk dalam loyang, tuangkan sedikit dari 200ml santan, kacau  dan kukus dahulu selama 10-15 minit.

Satukan dan kacau rata pulut  yang telah dikukus dengan bahan-bahan  lain dan kukus lagi selama 15 minit, bila dah masak tekan-tekan sikit dengan sudu (pastikan tutup pengukus ditutup dengan kain/towel)

Lapisan Atas:

150g gula pasir
50g tepung kastard
400ml santan ( saya letak 200ml santan pekat + 200ml air )
1 biji telur (gred A)
1/8 sudu kecil Air Abu
1/4 sudu kecil garam
sedikit pewarna hijau
sedikit pewarna kuning – ini saya tambah
sedikit paste pandan

Cara:
Satukan semua bahan-bahan kecuali gula. Kacau sebati dan tapiskan dalam periuk.

Masukkan gula dan masak atas api perlahan sehingga naik wap (jadi pekat sikit macam susu pekat) dan pastikan sentiasa dikacau supaya tak berketul.

Bahagikan kepada 2 bahagian. Satu letak pewarna kuning dan satu lagi pewarna hijau.

Tuang campuran warna kuning ke atas lapisan bawah. Kukus selama 10-15 minit.  Selepas tu tuang campuran warna hijau di atas lapisan kuning, kukus lagi selama 10-15 minit.

Sejukkan sebelum di potong.

Air Abu (1/8) atau Lye water tu tujuannya untuk mengeraskan sedikit  lapisan atas dan air abu ni banyak digunakan oleh kaum Baba & Nyonya untuk resepi Kuih Kosui dan juga Kuih Tepung Talam dan sebagainya. Boleh juga diganti dengan Air Kapur kalau tiada Air Abu. Untuk resepi ni kalau tak letak Air Abu pun tak apa tapi kena biar kuih sejuk lama sikit dan lapisan atas tu betul-betul keras baru boleh dipotong. Bagi adik-adik di luar sana yang tak pernah tengok atau tak tahu air abu tu macamana ha, akak ada uploadkan gambarnya di bawah. Harga dalam RM2.60 je sebotol ni. Akak pun jenuh gak cari ni pada mulanya, tapi rupa-rupanya kedai mamak depan taman ni ada. Terus ambik satu je lah masa tu sebab tahu mesti akan guna punya.  Kedai  Cina pun banyak tak ada jual benda ni.


 
Baki dari Mee Udon masih ada 1 ½ peket lagi dalam fridge tu. Memang yang dijual pun  3 peket dalam 1 bungkus. Saya skodeng gak beberapa blog untuk resepi Mee Udon. Tapi renyah gak dan banyak  bahan tak ada. Jadi akhirnya saya buat Mee Udon Tomyam Putih.  Tomyam Putih ni saya pernah buat Di Sini yang sumbernya saya dapat dari Kak Ina.  Saya kongsikan lagi resepinya di sini ya.



 
Tom Yam Putih + Mee Udon
Bahan Kuah Tomyam:

1 labu bawang besar, potong baji
7 ulas bawang putih, hiris halus – saya titik, nanti anak susah nak asingkan sebab dia tak makan
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
4-5 tangkai cili api
4 batang serai – saya letak 2 saja
1 sudu besar sos ikan
5 helai daun limau purut
3  sudu besar jus limau nipis
1.5  liter air – saya letak 1L saja
1/2 ekor ayam di potong kecil
Sotong 1 potong bulat – saya tambah
garam secukup rasa
1/2 sudu besar gula
1 sudu besar minyak masak
1 biji tomato di potong 4 - tak letak sebab tiada stok
1/4 cawan santan- tak letak tak apa,. kalau letak lagi sedap.
sayur-sayur lain seperti carrot, bunga kubis, putik jagung, batang saderi dan lain-lain.

Bahan dimakan bersama:

Mee Udon ( atau lain-lain mee pun boleh)
Fishball/Fishcake
Sawi
Daun sop untuk di tabor atas

Cara:
Panaskan minyak dalam periuk.
Tumis bawang putih sampai naik bau.Masukkan ayam.
Kacau hingga ayam separuh masak, masukkan air dan didihkan.
Bila dah mendidih, masukkan semua bahan-bahan lain kecuali sayur...renihkan.
Masukkan santan.
Perasakan garam dan gula.
Akhir sekali masukkan sayur-mayur yang di sukai.
Didihkan lagi beberapa minit, siap!
Celurkan Mee Udon seminit dalam air panas. Masukkan dalam kuah Tomyam yang dah masak. Siap untuk di hidang bersama fishball/fishcake, sawi & daun sop..


      Airnya untuk Kiki saya buatkan Neslo ( campuran Nescafe + Milo ). 3 sudu besar Milo + 1 sudu kecil Nescafe untuk satu mug besar. Susu secukup rasa dan sejukkan dalam peti ais.  Untuk saya sekadar air Barli + biji selasih…

Wassalam…


No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS