Bazaar Ramadan 6

Friday, July 27, 2012


Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

      Sedang buat apa tu? Kepada yang bekerja..., selamat menjalankan tugas dengan penuh dedikasi disamping meneruskan ibadah puasa. Para penjawat awam pulak mesti bersemangat sebab dapat bonus raya nanti...ringan lah sikit beban tu kan.
      Diam tak diam dah masuk hari ke 7 kita berpuasa. Esok dah masuk minggu ke 2. Para ibu-bapa pulak ada yang dah mula berkira-kira budget untuk buat persiapan raya, beli baju raya untuk anak-anak dan diri sendiri. Tak ada lah terburu-buru nanti. Tapi ada jugak yang lebih suka beli di saat-saat akhir untuk dapatkan harga rendah. Saya, awal-awal lagi 2 hari sebelum puasa dah beli baju melayu untuk Kiki sebab nanti kalau tunggu puasa, kesian dia ke sana ke mari nak pilih-pilih baju. Puasa, tentu letih, mulalah buat muka monyok. Tu sebab kami lebih suka beli 2-3 hari sebelum puasa. Untuk kami, kemudian pun tak apa. Kuih raya? Saya dah lama tak buat sendiri kuih raya. Tak tahu lah pulak kot tahun ni nak buat balik. Tunggu dan tengok mood lah jawabnya.
     Semalam, iftar kami simple aje..Nasi Goreng Pattaya. Semua bahan dah ada tak payah beli. Itu yang betulnya. Resepinya saya pilih dari Kongsi Resepi oleh Reen Khan.

    
Nasi Goreng Pattaya 


Bahan-bahan :

Sepinggan nasi putih sejuk ( Saya buat untuk 3 orang makan dalam secawan nasi beras Herbal Ponni, jadi kena adjust bahan-bahan yang lain ikut sukatan nasi)
1 sudu besar minyak masak
1 biji bawang merah besar + 3 ulas bawang putih diblend
1 mangkuk kecil isi ayam
3 sudu besar sayur campur 
3 tangkai cili padi diketuk
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil kicap 
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
2 biji telur ayam - untuk bungkus nasi
Garam & kiub ayam secukup rasa

Cara untuk nasi goreng :

1.Panaskan minyak
2.Tumis bawang yang diblend hingga naik bau
3.Masukkan isi ayam, kacau hingga masak
4.Masukkan sos tiram, kicap, sos cili
5.Masukkan garam & gula secukup rasa
6.Masukkan sayur campur & cili padi
7.Masukkan nasi
8.Taburkan serbuk lada hitam & kacau hingga sebati
9.Angkat

Proses membungkus nasi dengan telur:

1.Gunakan kuali berasingan dari kuali yang diguna untuk menggoreng nasi.
2.Panaskan kuali dan masukkan 1 sudu besar butter
3.Ratakan butter hingga keseluruh permukaan kuali
4.Bila butter betul-betul panas, masukkan 2 biji telur yang telah di pukul.letak sedikit garam dan  secara berpusingan bermula dari atas hingga ke tengah kuali. Pastikan telur rata dan menipis di dalam kuali. Proses ini mengambil masa yang amat singkat.
5.Masukkan nasi yang digoreng tadi ke bahagian tengah telur yang masih  dalam kuali.
6. Hujung telur dilipat menjadi 4 penjuru. Proses ini sama seperti menbuat murtabak
7. Ambil pinggan kosong, telungkupkan di atas telur dan terbalikkan kuali dan sambut nasi goreng yang berbungkus nasi secara berhati-hati.

   

     Sejak puasa ni rasa macam kami kurang makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Jadi semalam, surf punya surf ternampak resepi ni - Kerabu epal yang menggunakan Epal Hijau. Apa-apa pun resepi yang menggunakan epal hijau mesti sedap kan..., mengingatkan rasanya yang masam-masam tu pun dah terkecur air liur ni. Jadi nak tak nak kena buat lah jugak walaupun kena start enjin kereta untuk ke mart.  Penyediaannya amat mudah. Racik-racik, perah jus limau, boh gula dan garam. Kalau ada "food processor" lagi cepat. Resepi ni guna bunga kantan, tapi kalau tak ada bunga kantan pun tetap sedap kot. Resepinya saya intip dari Kongsi Resepi jugak oleh Lina,yang mana sumbernya dari Kak Nor yang mendapatkan resepi asalnya dari Hanieliza. Memang sedap kerabu ni.  Resepi ini guna 2 biji epal tapi tak dinyatakan saiz epal tu. Saya buat 3 biji epal, dapat 3 mangkuk kecil, satu untuk suami dan satu untuk saya. Kiki tak makan kerabu-kerabu ni jadi ada lebih semangkuk. Balik surau, saya belasah lagi sampai habis mangkuk yang ke-3. Memang sodappp & terangkat!! Saya sarankan pada yang belum cuba...cubalah resepi ini. Pasti tak mengecewakan.

KERABU EPAL HIJAU  
 

Bahan:

2 bj epal hijau
1/2 btg lobak merah
5 biji tomato ceri dibelah
2 bj cili merah (saya letak 1 bj)
2 bj cili hijau (saya letak 1 bj)
1/2 labu bwg besar
1 kuntum bunga kantan
1 batang serai (linapg tambah)
1 pokok daun ketumbar - saya tak letak sebab tiada stok
1 bj lemon (diambil jusnya)- saya guna limau nipis
1 sudu kecil gula
garam secukup rasa

Cara:

Epal dan lobak merah disagat atau diracik panjang.
Semua bahan lain dihiris.
Gaulkan semua bahan dan tuangkan jus limau kasturi
Kacau rata dan rasakan masamnya
Sedia dihidangkan


     
      Epal ada lebih dari buat kerabu, jadi saya juskan saja buat minuman berbuka. Buat awal-awal dan simpan dalam fridge jadi tak payah guna ais kiub. Blend 3-4 biji epal dengan 3 gelas air, tapis,& tambah gula sucukup rasa. Masuk dalam fridge.


          Pemanis mulut ni makan lepas balik Tarawih. Tengok gambo Puding Strawberi ni dalam Kongsi Resepi yang disumbangkan oleh DapurIbundo agak simple dan menarik. Coklat tu sepatutnya gelap lagi tu tapi sebab kamera congkiakan jadi coklatnya nampak tak berapa gelap.


PUDING STRAWBERI 

Lapisan bawah:
 
Agar-agar serbuk satu peket (100 gm)
(Pastikan beli yang ada logo halal jakim)
Susu segar perisa strawberi 1 liter
Air 2 liter
Gula  1 cawan.
Strawberi beberapa biji ikut suka

Blender strawberi dengan sedikit air (ambil sedikit daripada 2 liter air itu). Masukkan ke dalam periuk bersama bahan yang lain.  Masak sehingga agar-agar dan gula larut. Matikan api. Apabila agak suam, masukkan ke dalam bekas.

Lapisan atas:
 
1 liter susu segar
100 gm coklat masakan
2 sudu besar agar-agar serbuk

Masukkan semua ke dalam periuk dan biarkan larut.  Matikan api bila dah masak.  Letak atas lapisan strawberi yang dah keras tu.  Jangan lupa cakar sikit lapisan bawah tu dengan garpu.

Kandungan bahan dalam resepi ni agak banyak, jadi saya buat cuma anggaran cukup untuk kami 3 orang.


“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).


“Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan”. (Surah al-`Araf:31).

Sumber: Dr Maza.


No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS