Ketupat Goreng - my style

Monday, October 13, 2014



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Dah lama juga nampak rakan-rakan blogger menayang ketupat goreng ni, yang pada masa tu agak asing bagi saya. Teringin juga mencuba tapi tidak berkesempatan. Baru-baru ni saya buat ketupat bersama lontong untuk hidangan Raya Haji. Ada lebihan ketupat dua bungkus lagi yang berzaiz 160 g. Kali ini dengan izinNya, saya berpeluang mencuba. Saya cuma buat sebungkus saja, sebungkus ni pun boleh makan untuk tiga orang.


Rencahnya saya guna apa yang ada di dalam peti ais saja. Jom intai Ketupat Goreng cara saya:

Ketupat Goreng ( untuk 3 orang makan )

Bahan:

Sebungkus ketupat nasi (berat 160g) yang dah direbus - dipotong dadu (saiz ikut suka, saya suka kecil-kecil)
6 ulas bawang merah *
2 ulas bawang putih *
2 sdb udang kering * - rendam sebentar, basuh dan toskan
3 sdb cili merah kisar
Semangkuk kecil daging batang pinang yang di hiris nipis - nak letak ayam, sotong @ udang pun boleh
Serumpun sawi - basuh dan potong
Daun sop dan cili merah untuk hiasan
2 sdb kicap manis 
1 sdb sos tiram
Garam secukup rasa
Minyak secukupnya untuk menumis
3 biji telur - goreng "sunny side up" @ goreng telur separuh masak tanpa dibalikkan

Cara:

Kisar semua bahan bertanda *.  Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan * yang dikisar tadi hingga naik bau. Masukkan cili kisar. Tumis lagi hingga pecah minyak. Masukkan daging. Goreng hingga daging empuk. Kalau perlu masukkan air sedikit. Masukkan sos tiram dan kicap manis. Masukkan ketupat dan gaul sebati . Masukkan sawi dan kacau sekejap. Sesuaikan rasa. Dah okay, boleh padamkan api dan hidangkan dengan telur mata lembu separuh masak. 


Ketupat goreng ni lebih sedap di makan sewaktu ia masih panas..Kena pulak dengan lelehan telur kuning tu memang mengancam. Makan dengan sambal belacan atau ciliapi kicap...pergh!!!

Selamat Mencuba!

3 comments:

  1. nampak sedapnya.. tapi x penah makan lagi ...

    ReplyDelete
  2. sedapnyer!!! anyway Salam kenal, saya blogwalking kat sini, jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer....

    ReplyDelete
  3. mmg sedap kak ketupat goreng...sy pun selalu buh udang kering

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS