Donut Gebu

Friday, June 20, 2014



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,  

Lamanya tak mendonut. Ada buat pun tapi selalu tak sempat nak snap sebab terus kena ngap dan buat pun sikit aje untuk minum petang. Kali ni buat untuk sarapan pagi Sabtu lepas dan buat pun agak banyak juga...dapat 22 ketul. Simpan sampai ke petang pun masih gebu dan lembut. Sempat menjamu kakak ipar yang berkunjung dari Taiping. Lembut dan sedap katanya, terus minta resepi. Resepi dari blog Azie Kitchen. Terimakasih atas resepinya dan saya panjangkan disini pula ya.


Donut Gebu 


Bahan:
 
500g tepung berprotein tinggi/tepung gandum - saya guna separuh tepung gandum & separuh tepung roti (high protein)
1 peket yis segera-11gram
50g marjerin/mentega
1 sudu besar (penuh) shortening
2 sudu besar (penuh) gula pasir
2 sudu besar susu pekat/2 sudu besar susu tepung
1 biji telur
1/2 sudu kecil garam
Gula Halus atau topping kegemaran anda
190ml-200ml air suam suam kuku (bergantung pd kualiti tepung- saya guna 200ml)

Cara:
 
Di dalam bekas yang agak besar, tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula pasir, susu,marjerin dan shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.

Setelah yis mula berbuih, ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dipukul sedikit dan juga garam.
Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu (bila dah sebati tu dikacau satu arah je menggunakan sudu).

Ayak lagi tepung selebihnya, gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.- tak perlu habiskan tepung tu kalau adunan sudah boleh diuli. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan (sisa sisa tepung kat dlm bekas tu semua bersih).
Doh tidak perlu direhatkan, (kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min) boleh terus sahaja dicanai setebal setengah inci (agak2 je). Boleh tambah sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini.
Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda. Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dipanaskan dengan api perlahan.
Gunakan minyak yang banyak untuk menggoreng. Setelah minyak agak panas (jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus) perlahankan sedikit api, masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng (sbb adunan mengandungi telur)
Goreng sehingga kekuningan dan toskan di atas tisu dapur. Sedia untuk dihidangkan bersama gula kaster atau topping kegemaran anda.
 
Selamat Mencuba!

3 comments:

  1. Sangat sedap...makan petang2 ni...

    ReplyDelete
  2. ni yang geram nak mendonut jugak ni.. cun nyer la nengok donut tu. hhe

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS