Pulut Serawa Durian

Friday, December 14, 2012


Assalamualaikum & Salam Sejahtera, 

Bertemu lagi di hari Jumaat...kejap aje dah jumpa weekend balik. Minggu ni tak pergi groceries pun... Stok ada lagi...lagipun....Malazzzz nya...kenduri lagi lak tu minggu ni. Minggu depan aje lah gi shopping.

Frozen durian pulps banyaknya dalam freezer.. Ada lagi satu bekas. Tempoyak pun banyak...hari-hari ulam dengan sambal tempoyak:)

Semalam buat serawa durian makan ngan pulut dan roti. Saya bukanlah penggemar serawa durian. Dalam banyak-banyak resepi yang berasaskan durian serawa durian berada di kedudukan  2nd last list paling tak digemari. Yang last tau apa? Santan durian yang CMG pernah share Di Sini.

Tapi anak dan suami suka benar serawa ni. Jadi saya buatlah. Sejak musim durian ni dah 2-3 kali gak saya buat...tapi tak pernah entri. Kali ni dah tak ada apa nak entri...jadi saya entri gak lah...buat kenangan:).

Kali ni saya tak letak gula Melaka dalam serawa. Saja je....walaupun stok ada.

Serawa Durian

Bahan:

1/2 biji durian, keluarkan isinya
Secawan santan
500ml air (atau secukupnya)
5 SB gula pasir
1 helai daun pandan, disimpul
Secubit garam

Cara:

Satukan isi durian, air, daun pandan dan gula dan masak hingga didih. Biarkan seketika. Masukkan santan dan secubit garam. Teruskan masak hingga kuah mencapai kepekatan yang disukai. Kacau selalu dan tambah gula jika perlu.

Pulut

Bahan:

2 cwn pulut, cuci dan rendam selama 20 minit & toskan
1 1/2 cawan santan cair
Garam secukup rasa
1/2 camca teh minyak masak
1 helai daun pandan, disimpul

Cara:

Panaskan kukus, sediakan loyang yang sesuai. Letak pulut dalam loyang, satukan minyak masak, garam dan santan, kacau rata kemudian tuang ke dalam loyang berisi pulut, ratakan. Letak daun pandan dan kukus selama 20 minit dengan api besar. Kemudian karis (gemburkan) dengan garpu dan terus sambung kukus lagi 10 minit atau hingga pulut betul-betul masak. 

Wassalam...

11 comments:

  1. Akak suka pulut serawa durian,sedap...dah lama tak makan,bila tgk post mar ni rasa terliur pulak.

    ReplyDelete
  2. salam n morning kak...
    sy suka mkn dgn roti..sedap sangat :)

    ReplyDelete
  3. serawa dah lama tak buat dan tak makan sbb kalau buat mesti makan sorang ja pelanggan dlm umah ni tk gemo kena curi2 buat jugak ni utk selera sendiri heee

    ReplyDelete
  4. Bau durian dgn aroma daun pandan lagi mestilah sedap..

    ReplyDelete
  5. mana2 skrg org jual durian kan kak..tp zila mmg x pernah makan serawa..entah la kenapa..nk kena cuba buat jgk rasanya baru tau ksdapanya kan:)

    ReplyDelete
  6. Zila,,,akak pun bukan suka sgt serawa ni, husband yg suka.

    ReplyDelete
  7. salam
    Tak sangka ada yg buat post ni. Bru semalam ptg makan kt umah atok saudara.tirana aduka

    Salam kenal sis

    ReplyDelete
  8. saya suka serawa durian warna santan jer..tak pernah sekali pun buat taruk gula melaka..selalu makan ngan roti tapi klu ada pulut pun sapu bersih jgk..hehe

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS