Tuesday, November 13, 2012

Banana Caramel Cake



Assalamualaikum & Salam Sejahtera, 

Apa khabar semua? Di harap sihat hendaknya disamping keluarga tersayang. Rasanya ramai yang mengambil kesempatan cuti panjang minggu ni membawa anak-anak dan keluarga melawat ke tempat-tempat menarik. Tidak kurang juga memilih untuk berehat dan menghabiskan masa di rumah saja. Saya tak ke mana-mana setakat ini kerana Cik Suami pun bekerja dan hanya bercuti pada Khamis dan Jumaat saja. Tiada perancangan tertentu, mungkin window shopping ajelah. Kiki pun tak ada di rumah sebab menghadiri Khemah Celik Al Quran selama sebulan.

Banana Caramel Cake ni merupakan resepi seterusnya dalam projek melangsaikan stok pisang dalam freezer. Resepi ringkas yang saya perolehi dari blog Yummly.  Terus saja ke resepinya di bawah ya...


Banana Caramel Cake
Source: Yummly

Ingredients:

2 cups all-purpose flour
1 teaspoon cinnamon
1/2 teaspoon nutmeg
1/4 teaspoon clove - I skipped
1 teaspoon salt
1 teaspoon baking soda
3 large eggs
1 1/4 cups vegetable oil
1 3/4 cups sugar - I reduced to 1 1/2 cup
1 tablespoon vanilla extract
3 ounces chocolate, broken into small pieces (I used a 65% chocolate)
3 ripe bananas, diced - saya lecekkan

Caramel:

1/2 cup firmly packed brown sugar
2 tablespoons milk
4 tablespoons unsalted butter, cut into pieces

Directions:

Butter and flour a tube pan or a bundt pan that can hold 12 cups.

Preheat the oven to 350 degrees F. (I set the oven at 150 C)

Sift together the dry ingredients (flour, cinnamon, nutmeg, cloves, salt and baking soda).

In the bowl of a stand mixer, combine the eggs, oil and sugar. With the paddle attachment, mix on medium speed for 2 to 3 minutes.

Scrape down the sides of the bowl to ensure that the sugar has been incorporated.

Add the vanilla extract and mix for another 30 seconds.

With the mixer on low speed, add the dry ingredients a bit at a time. Scrape down the sides of the bowl every now and then to ensure everything is incorporated.

Once the dry ingredients have been added, remove the bowl from the stand mixer and add the chocolate and bananas. Gently fold them in with a spatula or a wooden spoon. Don't over mix.

Spoon the batter into the prepared pan. Bake for 50 minutes and then test the cake to see if it's done by poking a toothpick or cake tester into the centre of the cake. If it comes out clean, it's done. If not, bake the cake for another 5 to 10 minutes. In my oven, this cake took 55 minutes.

About 5 to 10 minutes before the cake is done, make the caramel by combining all the ingredients in a small pan. Bring to the boil and stir occasionally to ensure that it doesn't burn. Let it boil for about 5 minutes and then turn off the heat.

Once the cake is out of the oven, poke holes all over the cake with a skewer. Immediately pour the caramel over the cake, stopping every now and then to let the caramel sink inches If the caramel pools in spots, poke more holes to allow it to sink inches.

Let the cake cool in the pan on a wire rack. Once it's cool, loosen the cake from the sides of the pan and then unmold it onto a plate.


Banana Caramel Cake
Sumber : Yummly

Bahan:

2 cwn tepung gandum
1 tsp serbuk kayu manis
1/2 tsp serbuk buah pala
1/4 tsp serbuk bunga cengkih - saya tak letak
1 tsp garam
1 tsp baking soda
3 bj telur size A
1 1/4 cwn minyak sayuran
1 3/4 cwn gula - saya letak 1 1/2 cwn saja
1 tbsp  essen vanilla
3 oz coklat, potong kecil (saya guna 65% coklat)
3 bj pisang masak, potong dadu - saya lecekkan

Karamel:

1/2 cwn gula perang
2 tbsp susu
4 tbsp butter tak bergaram, potong kecil

Cara:

Sapu mentega dan tepungkan loyang  pembakar roti.

Panaskan oven pada 350 F @ 175 Celcius. ( Saya set suhu oven pada 150 C )

Campurkan semua bahan kering (tepung, serbuk kayu manis, pala, bunga cengkih dan baking soda).

Dalam mangkuk lain, campurkan telur, minyak dan gula dan putarkan mixer pada kelajuan sederhana selama 2-3 minit.

Kikiskan sisi mangkuk supaya gula bercampur sempurna.

Masukkan essen vanilla dan kacau lagi selama 30 saat.

Dengan kelajuan rendah, masukkan campuran bahan kering sedikit demi sedikit. Kikiskan di sisi mangkuk supaya semua bahan digaul rata.

Apabila semua bahan kering sudah sebati, masukkan cokelat dan pisang tadi. Kacau dengan spatula @ senduk kayu. Jangan kacau berlebihan.

Tuang adunan ke dalam loyang pembakar. Bakar selama 50 minit. Bila dicucuk dengan lidi dan lidi kelihatan licin bermakna kek sudah masak. Jika tidak boleh terus membakar selama  5-10 minit, bergantung kepada jenis oven masing-masing.

Lebih-kurang 5-10 minit sebelum kek masak, bolehlah disediakan sos karamel dengan mencampurkan semua bahan dalam kuali atau "sauce pan". Didihkan serta kacau selalu supaya ia tidak hangus. Didihkan selama 5 minit dan tutupkan api.

Bila kek masak, keluarkan dari oven dan buat lubang di keseluruhan permukaan kek dengan mencucuk menggunakan  "skewer" atau besi pembakar  (saya guna "chopstick" ). Terus tuang sos karamel di atas kek, tuang perlahan-lahan supaya sos meresap ke dalam kek. Jika sos kelihatan bertakung di atas kek, cucuk lagi kek dengan skewer.

Biarkan kek sejuk di dalam loyang di atas redai. Bila sejuk, bolehlah dikeluarkan dari loyang tersebut dan sedia untuk dinikmati.

Wassalam...

7 comments:

  1. Menggoda betollah kek pisang tu... yummy!!

    ReplyDelete
  2. berapa banyak stok pisang kat rumah daaaa ;-)

    ReplyDelete
  3. waduh mmg mengancam kek mas nih..kempunan akak sehh!!

    ReplyDelete
  4. assalam
    sedapnye....caremel tu buat betoi3 rasa nak makan ,,sgt yummy
    akk tak penah buat kek pisang karemel lg kalu kek pisang biasa tu ada la he he mintak resepi ye

    ReplyDelete
  5. Salam,
    terimakasih kak Gee

    Mala,
    hi hi ada lagi 2 cawan...last lah tu tak tahu nak buat apa pulak.

    ReplyDelete
  6. Salam Dok,
    ada cikit aje lagi kek nya...nak ke?

    ReplyDelete
  7. Salam Mama Sara,
    memang sedap kek ni...gebu dan lembut sangat. tambah lak ngan karamel memang ada kelainan.

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar