Thursday, November 08, 2012

Adab-adab ketika memasak



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Hari ni tiada entry masakan. Asyik entri kek pisang je kan...diri sendiri pun dah naik jemu, apatah lagi orang lain.

Kata orang "biar mati anak jangan mati adat" atau "biar mati adat, jangan mati agama". Apa-apapun bukanlah nak cerita pasal yang mana lebih penting atau yang patut didahulukan, tapi tentang adab-adab ketika memasak. 

Memasak seperti yang kita ketahui memang ada adab-adabnya...kalau tengokkan adab-adab yang perlu dipratikkan mengikut landasan agama Islam memang tak termampu nak buat semuanya. Tapi yang indahnya kalau kita mempraktikkan adab-adab tersebut semasa memasak akan mendatangkan keberkatan dan mendapat ganjaran pahala dari Allah swt.

Dibawah ini saya kongsikan antara adab-adab memasak yang saya petik dari Ahlia  buat tatapan semua semoga kita dapat sama-sama memanafa'atkannya.

1) Apabila kita akan memasak, sebaiknya berwudhu' dan membawa enam sifat dalam diri kita. Hendaknya senantiasa menutup aurat.

2) Melaksanakan solat sunat rakaat.
 
3) Masuk ke dapur membaca doa berikut. " Robbanaaa Aatinaa mil ladunka rohmatan wahai yik lanaa min amrinaa rosyadaa." Ertinya." Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat yang besar dari sisiMu dan persiapkanlah petunjuk untuk kami terhadap urusan kami."

4) Doa membuka tong beras adalah: " Allahumma baa rik lanaa fiihi warzuqnaa khoirom minhu." Ertinya." Ya Allah berilah keberkahan kepada kami dan berilah kami rezeqi yang lebih baik darinya."  

5) Doa menaruh beras ke dalam tong: " Alhamdulillah hillazii aot'amanaa min ju'." Ertinya." Segala puji bagi Allah yang telah memberi makan setelah rasa lapar."

6) Doa mengambil beras: " Maa 'indakum yanfidu wa maa 'indallahi baaqin." Ertinya. " Apa yang ada di sisiMu akan lenyap dan apa yang ada disisi Allah adalah kekal." 
 
7) Doa mencuci beras adalah: " Alhamdulillahil lazii aot'amanaa khoirom minhu." Ertinya. " Segala puji bagi Allah yang telah memberi makan dan lkebaikan sesudahnya."

8) Doa menaruh air ke dalam beras bersih: " Yaa ayyuhal laziina aamanusdbiruu wa sdoobiruu wa roobitduu wat taqullaha la'allakum tuflihuunn." Ertinya.: " Hai orang-orang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga dan bertawaqallah kepada Allah supaya kamu beruntung." ( Surah Al-imram ayat 200 ) 

9) Cara mengadun makanan adalah dari kanan ke kiri.
 
10)Doa memotong sayur, buah dan ikan adalah: " Fazabahuu haa wa maa kaaduu yaf 'aluunn." Ertinya." Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak melaksanakan perintah itu."
 
11)Doa mengadun sayur ke kanan.: " Lai salahaa min duunillahi kaasyifah." Ertinya. " Tidak ada yang dapat menyatakan hari itu selain Allah." 

12)Doa meletak beras di atas dapur adalah: " Fasayakfiikahumullahu wa huwassamii 'ul 'aliim." Ertinya. " Maka Allah akan mencukupi kamu dengan mereka dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

13)Apabila beras yang telah dibeli akan di masukkan ke dalam tempatnya, bacalah doa di bawah ini: " Watarzuqu man tasyaaau bighoiri hisaab." Ertinya. " Dan Engkau memberikan rezeki kepada orang yang Engkau kehendaki tanpa perhitungan." 

14)Agar makanan menjadi lazat, bacalah selawat 3x dan istighfar 3x.
 
15)Membaca surah Insyirah juga boleh dilakukan supaya apabila anak-anak makan makan tersebut, Allah akan menerangkan hati dan memudahkan ia faham akan ilmu yang dipelajari.

Wassalam...

7 comments:

  1. thanks dpat tazkirah pagi2 ni akak suka mmg begitu lah seharus nya kita orang2 islam ni kan sekurang2nya menyedarkan kita yg selalu lalai ni thanks Mar ya..

    ReplyDelete
  2. Thank for sharing kak. Ada doa2 nya yer.

    ReplyDelete
  3. Tersangat baik sebab kakak tak pernah buat ini tau Mar. Kakak nak letak kat dapur kakak. Thanks for the info.

    ReplyDelete
  4. slm Kak Mar syggg...
    terima kasih bkongsi info yg sgt2 bguna ni...nk print out info ni..utk diamalkan...^__^

    ReplyDelete
  5. selawat mmg x tinggal kalau KA masak2 ni

    ReplyDelete
  6. saya biasa selawat je kak..doa2 tu xde la pulak

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar