Nasi Lemak Sambal Sotong

Tuesday, October 09, 2012



Assalamualaikum & Salam Sejahtera, 

Hujung minggu lepas, dua hari berturut-turut Kak Zie (Azie Kitchen),   menternak lemak (hi hi...jangan marah ye Kak Zie cayang...). Amboi, mavelesnya nasi lemak dan sambal yang Kak Zie dok tayang kat dapur dia tu. Gerammm je tengok. Hajat hati memang nak buat petang Sabtu jugak sebab bahan-bahan memang ada tapi terpaksa dilupakan dulu hasrat di hati sebab Cik Abang tak berapa sihat. Perutnya memulas dari hari Jumaat lagi membawa ke Sabtu, Ahad baru lega sikit. Entah di mana silapnya angin menyucuk-nyucuk dalam perut. Nak kata sebab sarapan yang kami makan pagi Jumaat, Kiki dan saya okay je. Tapi suami saya ni memang sensitif sikit perutnya, pantang silap sikit.


Nasi Lemak dan Sambal Sotong ni saya buat untuk sarapan semalam. Kukus lagi you...Saya masak malam sebelumnya (Ahad). Jam 11.30pm siap semuanya. Pagi Isnin cuma kukus balik aje. Makan panas-panas. Konfem ngantuk lepas makan..^-^.  Saya kongsikan terus di sini resepi Nasi Lemak Kukus dan Sambal Sotong buat rujukan.


Nasi Lemak Kukus
Oleh: mymintroom


Bahan:
2 cawan beras basmathi - basuh dan tos
2 cawan santan - 1 cawan santan pekat campur 1 cawan air
2 bawang merah - hiris
1/2 inci halia - hiris halus
1 batang kulit kayu manis - saya tak letak
2 helai daun pandan - carik dan simpul
1 sudu besar majerin - saya guna butter
Garam secukupnya

Cara:
Panaskan majerin, tumis bawang serta halia. Masukkan daun pandan. Goreng sehingga wangi. 

Masukkan beras dan goreng seketika sehingga rata. Masukkan santan dan air. Akhir sekali masukkan garam. Biarkan nasi masak dan santan hampir kering.

Pindahkan nasi ke dalam periuk pengukus yang airnya telah mendidih dalam 20 minit. Sekali sekala dibalik balikkan. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan.


Sambal Sotong
Olahan: mymintroom
Bahan:

10 ekor sotong - bersihkan dan potong ikut suka
Cili kering yang dikisar - 2 senduk
5 biji bawang merah - kisar
2 biji bawang besar - kisar
2 biji buah keras - kisar  
Sedikit ikan bilis - kisar
Sedikit belacan
Air asam jawa
Garam, gula secukup rasa - saya guna light brown sugar

Cara: 

Tumis semua bahan kisar bersama belacan hingga naik bau.

Masukkan cili kisar dan teruskan masak hingga pecah minyak.


Masukkan air asam jawa. 

Masukkan sotong. Perasakan garam dan gula. Masak hingga kuah pekat. Seimbangkan rasa. Tutup api dan sedia untuk dihidang.


Wassalam...

20 comments:

  1. Aduh Ita, sedap nyeer. Saya nampak entri nasi lemak, terus terliur. Kena pulak dg sambal sotong yg sedap tu

    ReplyDelete
  2. Salam kak! Morningggggg!! Alahaiiii mmg sesuwaii lerr nasi lemak di hidang pg2 buat sarapan sedappp! Tunggu stgh tahun baru buat nasik lemak lg ehehe...

    ReplyDelete
  3. As salam....
    Pagi pagi mata disajikan dgn nasi lemak sambal sotong gitewww....mabeles lah....wat kecur air liur je ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, nak mai ler...boleh buat lg no hal...

      Delete
  4. Pagi-pagi ni kalau dapat mesti meletop Mar. Sambal Mar tu yg menggoda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hi..., kak sambal tu ada lagi, saja buat lebih yang tak letak rasa lagi...anytime boleh buat sambal telo pulak...ternak lemak macam Kak Zie kita...

      Delete
  5. huwaaaaaaaaaaaaaa...terliur sudah!!!

    ReplyDelete
  6. amboi sedapnyer, len kali anta kat KA sikit hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi KA, okay...nanti bagi full address ya...

      Delete
  7. moning tuan umah..dh tghry nk tumpang mkn nasi lemak ..n sambal sotong yg mabless tue..ada lagi x??..uiitsss jgn abiskan:))) sedappnyaaa..

    ReplyDelete
  8. Nampak sedap nanti marsita tunjuk map dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula2 tak tangkap apa yang Mar Wardah nak cakap..bila dah faham...senyum sendiri...

      Delete
  9. wah sekali entri layan nasi lemak kukus bersama sambal sotong lak ;)..

    sedap nie ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. emm, lepas makan tak leh wat keja...ngantuk...

      Delete
  10. dah lama tk masak nasi lemak.....suami on diet skrng ni......huhuhu....tak pernah lagi buat yg kukus, nk try lah!!!!!

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS