Rich and Moist Chocolate Banana Bread

Thursday, September 20, 2012



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Dari sehari ke sehari nak buat banana cake tapi tak tahu nak buat resepi yang mana. Gambang mata tengok kek yang terhidang di rumah orang. Akhirnya tertarik dengan Rich and Moist Chocolate Banana Bread yang terpampang di rumah Puan Azlita.  Nampak sedap sangat. Nak singgah rumah dia untuk merasa, dia tak ada di rumah, bercuti gamaknya hari tu, jadi kenalah buat sendiri ^..^. Hari ni (Selasa) barulah berkesempatan buat. Buat satu adunan aje. Kek yang ada coklat memang Kiki suka. Pendek kata apa-apalah yang bercoklat dia suka. Jadi bila dia suka, kita pun seronok nak buat.


Resepi ni saya skodeng dari blog Azlita (masammanis). Memang sedap Rich and Moist Chocolate Banana Bread ni. Keluar dari oven, rasa tak sabar nak merasminya. Kiki tak balik dari sekolah lagi. Jadi saya rasmi dululah hi hi.





Rich & Moist Chocolate Banana Bread
Rujukan : Azlita (masammanis)
Resepi asal : Hesti

Bahan:

100 gm butter bergaram
120 gm gula ~ ita guna gula caster @ ½ cwn
1 biji telur
5 biji pisang raja ~ saya letak 1/2 cawan
1/2 sudu teh serbuk vanila ~ saya guna essen vanilla
150 gm tepung ~ saya letak 1 cawan
1 sudu teh soda bikarbonat
2 sudu besar serbuk koko
1/2 cawan sour cream - saya guna mayonaise
1 cawan coklat cip
sedikit badam cincang 

Cara:

Panaskan oven pada suhu 175C bergantung pada kepanasan oven ~ ( saya guna suhu 150C )
Sediakan loyang roti ukuran 9X5 inc, oleskan dengan sedikit butter dan lapik dasar loyang dengan kertas kek. Saya gunakan loyang saiz 8X4 inci.

Lenyek pisang hingga lumat ~ ketepikan
Ayakkan tepung, soda dan serbuk koko ~ ketepikan

Dalam bekas pemutar, putar butter dan gula hingga berkrim.
Tambahkan telur dan putar lagi.
Tambahkan esen vanilla, pisang dan sour cream/mayonaise dan terus putar hingga sebati.

Tambahkan campuran tepung, soda dan koko yang telah diayak dan gaul secara kaup balik dengan spatula hingga rata.
Tambahkan  coklat cip dan gaul rata.
Tuangkan adunan ke dalam loyang, ratakan.
Saya taburkan cokla cip di atasnya dan juga sedikit badam cincang.
Saya bakar dalam oven pada suhu 150C dengan api bawah selama 45 minit.
Setelah kek masak, biarkan kek sejuk atas redai sebelum dipotong.
Enak di makan panas atau sejuk.

Wassalam.

2 comments:

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS