Kari Kambing

Sunday, September 09, 2012



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Semasa entri ni ditulis dah masuk 5 hari saya berpuasa. Kari kambing ni juadah berbuka hari Khamis (hari ke 4 puasa). Di gandingkan dengan Nasi Briyani (nasi ni esok saya post ya...). Agak ketinggalan sikit post saya ni. Ya lah...,biarlah "one step at a time", kata orang putih...

Bak kata CMG., " Dunia masakan ni memang unik..bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa..Itulah keajaibannya"....Resepi kari kambing pun punyalah banyak versinya kat Google tu...naik pening kepala nak teraiii yang mana satu. Akhirnya saya memilih yang ini...biasalah yang tak renyah sangat, tambah-tambah pulak saya puasa kan..kan..Buat yang komplikated sangat kang tak sedap...akak jugak yang rugi.

Resepi ni saya google di Zakiah FP. Saya ubahsuai sikit atau kata CMG saya derhakakan sikit aje ikut selera saya & keluarga. Ikuti resepinya berikut ni...:




Kari Kambing
Sumber: Zakiah FP
Olah semula : mymintroom

Bahan:

Daging kambing - 1 kg
Serbuk kari - 6 sudu besar
Serbuk kunyit - 3 sudu kecil
Serbuk ketumbar - 3 sudu kecil
Serbuk jintan putih - 3 sudu kecil
**serbuk semua ni disatukan dan dibancuh dgn sedikit air, kemudian perapkan pada kambing

Bahan Tumis:

Bawang besar - 3 labu ( 1 saya hiris, 2 lagi saya kisar )
Bawang putih - 6 (kisar)
Halia – 4 cm (kisar)
Kentang -  3 biji  (dibelah 4 atau 6)
1 1/2 cwn santan atau susu segar
Sedikit kicap manis
Garam secukupnya
Sedikit  jus limau – ini saya tambah

Cara:

Tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga kekuningan sedikit.

 Masukkan kambing yang telah diperap tadi, masaklah hingga naik minyak rempahnya.

 Sesudah naik minyak, masukkan air secukupnya dan kentang.

 Bila sudah mendidih (biarkan lama sedikit), masukkan santan atau susu dan garam.

 Bila santannya sudah sebati masukkan sesudu dua kicap manis, kacau rata dan matikan api.

Nota: Untuk cepat empuk, saya masak daging yang diperap guna “Pressure Cooker” (letak air sama paras dengan daging ). Bila dah empuk,  masukkan bahan tumis, ubi kentang, santan/susu segar, garam serta kicap manis. Bila dah cukup masak, masukkan jus limau jika suka.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS