Tuesday, September 25, 2012

Asam Pedas Ikan Tongkol



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Asam pedas (bahasa Melayu) atau asam padeh (bahasa Minangkabau) adalah salah satu masakan tradisional Minangkabau dan Melayu (Riau, Jambi, dan Semenanjung Malaya) yang memiliki cita rasa asam dan pedas. Masakan ini menggunakan berbagai jenis ikan dan hidangan laut seperti ikan tongkol, kakap, tuna, Ikan kembung, gurami, dan sotong sebagai bahan utama yang kemudian dibumbui dengan asam jawa, cabai, dan ramuan yang lainnya.

Hidangan ikan asam pedas dikenal secara meluas di Sumatera dan di Semenanjung Melayu. Hidangan ini dikenal baik dalam khazanah seni memasak Minangkabau ataupun Melayu, sehingga tidaklah jelas dari manakah asal mula hidangan ini. Hidangan asam pedas Minang dapat ditemukan dengan mudah di seluruh Rumah Makan Padang yang ada di Indonesia dan Malaysia, bahkan telah menjadi masakan khas masyarakat Melayu dan Aceh. Namun racikan rempah/ramuan yang digunakan berbeza menurut daerah masing-masing.

Asam pedas merupakan kuah yang di dalamnya terdapat ramuan yang pedas dan asam yang dilengkapi dengan sayur-sayuran. Di Aceh, asam pedas sangat jarang menggunakan sayur, melainkan dipadukan dengan ikan tongkol yang disebut Asam Keueng. Sedangkan di Riau, asam pedas telah menjadi bagian dari seni memasak masyarakat Melayu yang biasanya dipadukan dengan ikan patin, ikan baung, ikan selais, dan ikan gabus.


Asam Pedas Ikan Tongkol ni saya masak pada hari Jumaat lalu untuk makan malam. Ikan Tongkol ni Kiki tak berapa suka, kalau makan seketul pun tak habis, tapi mak dia suka.  Tak kiralah goreng ke, masak kari atau masak asam.  Baru aje masak kari kepala ikan beberapa hari sebelum tu jadi ikan ni saya masak Asam Pedas pulak kali ni. Asam Pedas ni kalau dimakan dengan nasi lepas tu letak lak kicap manis, walla....bertambah-tambah nasi kalau makan...itu kalau sayalah. Orang lain saya tak tahulah. Kawankan pulak ngan ulam dan sambal belacan..perghhhh...! Kuah dia kalau ada left-overs boleh buat cicah lempeng pulak pagi esoknya. Tapi kali ni tak ada lebih sebab buat kuah sikit jer...

Disebabkan Kiki tak berapa suka ikan ni, kalau saya masak mesti saya buat lauk back-up untuk dia. Apa lagi telur dadar lah. 


Okay, ikuti resepinya....


Asam Pedas Ikan Tongkol

Bahan:

1 ekor ikan tongkol putih
1 bawang besar – kisar
3 biji bawang putih - kisar
½ inci lengkuas - kisar
1 inci halia – kisar
½ inci kunyit hidup - dikisar
3 sudu besar cili kering yang dikisar
2 batang serai – di titik
1 sudu besar kerisik - optional
Sedikit belacan
1 bunga kantan
Daun kesum 

Air asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
6 biji kacang bendi
2 bij tomato – belah 4

Cara:

Panaskan minyak secukupnya.

Masukkan bahan kisar( kecuali cili kering) dan belacan. Tumis hingga naik bau

Setelah naik bau, masukkan serai dan cili kering, teruskan menumis hingga pecah minyak.

Selepas itu masukkan air asam jawa. Masak hingga didih.

Bila dah didih, masukkan kerisik &  masukkan pula ikan.

Kacau serta seimbangkan rasa asam, garam dan gula. Akhir sekali masukkan kacang bendi, daun kesum serta bunga kantan dan buah tomato. Masak hingga sayur empuk.

Sedia untuk dihidang.

Wassalam...

28 comments:

  1. sedapnyer...fiza pun suke sgt ikan tongkol kalau grg...kalau masak berkuah i jd kurang sikit....he he he...kalau ikan tongkol grg makan ngan nasik panas2 pastu letak kicap...pastu ngan sambal belacan...wahhh !!! isk lapaq la pulak tgk asam podeh akak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      akak tak brp suka goreng pulaktapi masak taucu pun ok gak kan?

      Delete
  2. Salam kak! Morningggg!!! Suke assm pedas!! Tp suke yg mak kita masakkan :D lama tk mkn asam pedas nk buatnya ni ler mls betul nk blender2 lada :D curah kuah byk2 pastu letak kicap suke betul kita mkn mcm tu ehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Morning dik!!! memang mak masak semua sedapkan. Makan cam style adik tu mmg pergh sgt...

      Delete
  3. salam ziarah. sy pun suka asam pedas. klu guna ikan parang atau ikan pari pun best kan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, ikan parang & ikan pari pun best tapi ikan parang byk tulang malas nak buang tulang time makan...

      Delete
  4. Salam Ziarah Marsita...
    kalau yg namanya asam pedas ikan...memang sedap sangat..kita boleh mkn nasi byk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih singgah Rahel...tak blh buat selalu asam pedas ni nanti makan nasi bertambah-tambah...

      Delete
  5. salam kenal marsita, ni peberet Liza tp belum pernah lg guna ikan tongkol....tp nmpk mmg mneyelerakan...
    nnt jemput singgh blog liza ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Liza, terimakasih krn sudi singgah, nanti kami balas kunjungannya ya..

      Delete
  6. Sis pun belum pernah makan asam pedas ikan tongkol....selalu buat gulai aje makan dgn nasi dagang.Nampak macam sedap sangat ni.

    ReplyDelete
  7. Hany, gulai tu mesti maksudnya masak kari kan? Kari pun sedap jugak..makan ngan kicap manis....

    ReplyDelete
  8. yg ini mmg best tp KA selalu guna ikan pari or tenggiri je hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam KA, pari akak selalu panggang aje...tak pernah lg masak asam pedas ni...tenggiri pun ok gak buat asam pedas.

      Delete
  9. Salam kenall.. Tq singgh blog saya. Wahhh bnyk menu best2 kt sini. Suke2.. Lma da tak mkn asam pedas nmpk yummy tuu

    ReplyDelete
  10. Ellerinize sağlık. Çok güzel görünüyor.

    Saygılar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you for the comments and dropping by...

      Delete
  11. mala pun baru buat asam pedas semalam :)

    ReplyDelete
  12. assalam ....
    terimakasih dah berkunjung ke dapur saia.... ^_^
    sedap asam padeh tu.... :)

    salam ukhuwah dari kota dumai, riau... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mimie, terimakasih kerna kunjungan balasnya ya...

      Delete
  13. salam kenal
    thanks follow akak
    akak pun dah follow

    ReplyDelete
  14. Salam kak, terimakasih krn sudi flw...

    ReplyDelete
  15. akak baru lepas makan tenguk asam pedas lapar balik....memang kecur betul..

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar