Pasta Penne Frittata

Saturday, September 27, 2014



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Giada@Home adalah antara program masak luar negara yang paling saya gemari selain Barefoot Contessa dan Kelly's Essential. I can watch the same show over and over again, tanpa jemu. Selain  masakan simple yang menarik, serta cara penyampaian yang santai, tools & essential yang digunakan menyebabkan saya terus terpaku dan menonton sampai tak berkelip mata :)

Resepi Pasta Penne Frittata yang mudah ini adalah salah satu resepi dari program masakan Giada@Home. Sesuai untuk sarapan dan juga sebagai juadah minum petang atau comfort food pun boleh. Sebagai side dish untuk lunch or dinner juga sesuai. Fleksible kan?


Ada beberapa jenis pasta penne di pasaran. Ada yang gemuk pendek, ada yang bergerigi dan ada yang kurus panjang. Untuk resepi ini saya menggunakan penne yang bersaiz kurus panjang macam gambar 2. Terpulanglah kepada anda nak guna yang mana satu.

Okay kita terus saja ke resepinya.



Pasta Penne Frittata
Resepi asal : Giada de Laurentiis
Diolah semula: Marsita

Bahan:
Print Recipe
 
6 bj telur
3 sdb heavy cream - saya guna susu penuh krim/susu kotak
1 cwn keju parmesan - saya guna mozarella
3 cwn pasta penne yang dah dimasak dan disejukkan
3 sdt thyme segar - cincang 

2 sdb daun parsely - saya x letak
  3sdt oregano - cincang ( saya tambah )

2 tangkai rosemary - cincang (saya tambah)
½  biji bell pepper - cincang (saya tambah)
1 bj lemon – sagat kulitnya saja
1/2 sdt garam halus
1/2 sdt serbuk lada hitam 
1/2 sdt serbuk lada sulah - saya tambah 
2 sdb minyak zaitun - untuk menggoreng

Cara:

Dalam mangkuk, satukan telur dan susu cair kacau sehingga sebati sahaja.
Masukkan pasta penne dan semua bahan kecuali minyak zaitun.
.
Panaskan minyak dalam kuali leper bersaiz 10 inci dengan api sederhana. Tuaangkan campuran pasta tadi dan masak selama 7-8 minit sehingga tepinya kekuningan.
Alihkan kuali dari api dan dengan menggunakan spatula, alihkan frittata ke dalam pinggan yang bersaiz sama. Terbalikkan ke dalam kuali semula dan teruskan masak selama 5-6 minit pada permukaan yang lagi satu.

Taburkan dengan sedikit thyme segar dan boleh dimakan panas atau sejuk.


Nota:

Anda boleh guna apa saja jenis herba yang  ada di dapur. Tak semestinya herba yang saya gunakan di atas, seperti daun bawang, daun kucai dan sebagainya. Jika anda kurang faham dengan cara memasak yang saya terangkan di atas, anda boleh ke SINI untuk video step by step cara penyediaannya. Pastikan anda letak enough seasoning (garam dan serbuk lada hitam serta lada sulah ya)...sebab pasta penne tu tak ada rasa langsung, kalau tak cukup seasoning nanti rasa dia jadi bland atau hambar. Tak syiok...


Selamat Mencuba!


1 comment:

  1. Saya google resepi untuk di masak pagi ni. So, terjumpa resepi ni, nampak menarik dan ringkas. Terima kasih atas perkongsian resepi sis :)

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS