Mee Ladna

Thursday, February 07, 2013


Assalamualaikum & Salam Sejahtera,  

Kabare? Waras? Wes mangan opo odong? Itu ajelah yang saya tahu. Buat Mee Ladna ni sebab teringin dan tengahari tu dah makan nasi jadi kami makan mee aje untuk malamnya.

Ada macam-macam cara buat Mee Ladna. Ikut selera masing-masing. Sayur apa nak letak pun ikut suka. Tapi yang saya buat ni ikut apa yang ada di dapur dan ikut selera si anak bujang tu lah.


Mee Ladna
( Print resepi )

Bahan:

1 bungkus mee kuning (500 gram)
100 gm udang - dibuangkan kulit
2 bawang putih
5 biji cili api – diketuk
1 kiub ayam – saya omit sebab guna air rebusan udang
100 gm isi ayam – dipotong kecil
2 helai kobis panjang secukupnya - dihiris
1 bj tomato – belah enam
Tahu sponge secukupnya- dipotong kecil
3 tangkai sawi - dipotong
Air secukupnya – saya rebus kepala & kulit udang dan kisar untuk airnya
3 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
2 sudu besar kicap
2 sudu kecil tepung jagung – bancuh dengan sedikit air.
Minyak untuk menumis

Cara:

Celurkan mee dan ketepikan.
Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali. Masukkan bawang putih dan cili api. 
Tumis  sampai wangi.
Masukkan ayam. Goreng lagi hingga ayam empuk.
Masukkan sos tiram, kicap, dan sos ikan. Masukkan air rebusan udang.
Bila mendidih masukkan tomato, kobis, sawi, tahu sponge dan udang. Masukkan pula bancuhan tepung jagung. Didihkan lagi  hingga kuah agak pekat.

Rasa dahulu sebelum tambah garam.  Letakkan secukup mee ke dalam pinggan. Tuangkan kuah ke atas mee dan sedia untuk dihidang.

Wassalam...

14 comments:

  1. Sedapnya.....! Pagi2 nmpk ni...bekpes pun blom ni kak.....nak semangkuk...? hihi....

    ReplyDelete
  2. Sedapnya... selera tengok menu nie

    ReplyDelete
  3. salam syg kak mar,
    hidangan nie mmg membuka selera zila tau..skrg2 nie malas btl nk mkn nasi..x tau nak mkn apa dh..tp klu dpt camne sepiring sedap kan..:)

    ReplyDelete
  4. Salam sayang Zila, akak baru teringat nak tanya khabar Zila di FB...bila bukak FB lupa pulak...pas tu dah tutup baru teringat balik...:)
    ni yg akak malas nak tayang makanan ni...tak sampai hati tgk Zila...mesti tak larat ya...tak pa...pengakhirannya pasti menggumbirakan...jaga kesihatan okay...makan yg berkhasiat...

    ReplyDelete
  5. Syifa...TQ...dah habis lah sayang...

    ReplyDelete
  6. Mori...ni menu org malas sebenornyer hi hi...

    ReplyDelete
  7. Suka masakan ala ala Chinese food ni.

    ReplyDelete
  8. kak mar sedapnya.. lagi2 tang udang yg dok posing camgitu.... mai sepinggan... (ala2 eklan, ali cafe)

    ReplyDelete
  9. waras kak.enak nyamenu segar2 mcm ni...kito wes madang kak...baru ntes...

    ReplyDelete
  10. assalam
    sedapnya , suker kuahnya sedapp

    ReplyDelete
  11. my favourite ni-chinese food.terliur pula..

    ReplyDelete
  12. berapa banyak ye tepung jagung tu ? ade tak dalam 1 cawan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada tertulis 2 sd kecil...kalau rasa nak pekat lagi boleh tambah.

      Delete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS