Karipap Pusing

Monday, September 14, 2015



Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Saya selalu buat karipap frozen di rumah. Selain disukai oleh kami sekeluarga, mudah kalau tiba-tiba ada tetamu mengejut dan tiada apa untuk dijamu. Karipap frozen jadi penyelamat. Resepi yang saya selalu guna untuk karipap frozen ada Di Sini. Tapi hari ni saya bukan nak kongsi pasal karipap frozen. Saya nak kongsikan resepi kulit karpap pusing. Saya bukan peminat karipap pusing sebab bagi saya ia terlalu "heavy". Maklumlah penggunaan margerin agak banyak juga untuk menghasilkan kulit yang berlapis-lapis tu. Selalu juga saya ternampak rakan-rakan FB menayang karipap frozen di wall FB tapi saya langsung tak minat nak cuba Tapi bila saya ternampak resepi yang dikongsikan oleh Mas Cotek di FB, siap dengan ilustrasi cara penyediannya, terus saya teruja nak mencuba.
Inti dari karipap frozen yang saya buat pun ada berbaki, jadi saya terus mencuba karipap frozen pulak.

 Alhamdulillah. cubaan pertama menjadi. Anak dan suami pun kata sedap. Tapi saya makan setengah biji saja, sebab saya memang tak minat. Saya suka mencuba saja. Terimakasih Mas Cotek atas perkongsian resepi ini. Okay, jom  intai resepinya. 


Karipap Pusing 
Sumber: Mas Cotek


Doh minyak
1/4 cwn myk dipanaskan
2 ½ cwn tepung
secubit garam
air secukupnya
sebatikan,berhenti masuk air bila
doh x lekat di tgn

Doh margerin
1 ½ cwn tepung
2 sdm shortening
1/2 cwn margerin/atau lebih 
sebatikan hingga jd doh (tambah margerin hingga jadi doh)

Bulatkan doh minyak dan doh margerin sama banyak.
Leperkan sedikit doh minyak masukkan doh margerin di dalamnya dan tutup. Rehatkan 5 minit.
Ambil satu bahagian dan canai. Selepas tu sapu air
sedikit saja..calit-calit lebih kurang, jangan banyak ye nanti doh lembik pulak nak bagi kelopak dia melekat bila nak goreng nanti. Gulung, canai memanjang pula. Gulung lagi. Buat sehingga habis. Kemudian potong anggaran 1/2 inci atau lebih.  Canai macam nak isi inti,
sebelah bawahnya nanti yang akan kita isikan inti. Isi inti, klimkan, buat hingga habis dan goreng dengan api yg betul-betul panas.

(Di sini saya sekalikan cara penyediaan doh berserta ilustrasinya yang  saya C&P dari FB Mas Cotek)

(Sumber: FB Mas Cotek)

(Ilustrasi ni saya C&P dari FB Mas cotek jugak untuk rujukan)

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS