Mocha Smoothies...nyaman...

Tuesday, March 04, 2014



Assalamualaikum & Salam Sejahtera, 

Panas betul cuaca kebelakangan ni. Petang-petang selalunya enak kalau dapat tidur tapi dek teriknya cuaca, terus bangun cuba menggodak sesuatu buat melegakan dahaga ni sedikit.

Recipe book ni saya dapat sewaktu membeli blender jenama Panasonic beberapa tahun lepas. Ada pelbagai jenis resepi untuk minuman di dalamnya. Belek punya belek, resepi yang mempunyai bahan-bahan di pantri hanyalah resepi Mocha Smoothies ini. Saya pun bingkas ke dapur dan terus membuatnya. Dapat dua gelas tinggi buat saya dan si Bujang. Sedap kata si Bujang macam kat kedai. Dua-tiga kali teguk dah habis diminumnya.

Mocha Smoothies
Bahan ( untuk 2 gelas )

1 sb serbuk koko (unsweeten)
1 sb krimer
1 sdt Instant Coffee Powder ( saya guna satu peket nescafe 3 in 1)
2 sb serbuk glukos atau boleh ganti dengan 2 sb gula -( saya ganti dengan 2 sb air gula)
1 sb yogurt - saya ommit
10 ml coffee concentrate ( 4 sdt serbuk kopi + 40ml air panas didih ) - saya ganti dengan pati Cappuccino + air panas didih
70 ml susu segar @ susu full cream - saya letak 100 ml
10  ketul ais atau lebih

Masukkan semua bahan ke dalam pengisar dan kisar hingga halus. Taburkan serbuk koko atau boleh juga paipkan whip cream di atasnya. Sedia dinikmati.

Note: Lain kali saya nak letak sedikit serbuk cayenne pepper untuk rasa lebih kick.

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS