Cinnamon Vertical Roll

Monday, May 11, 2015



Assalamualaikum & Salam Sejahtera, 

Alamak...! Apa tu! Vertical Roll pulak perginya. Haha! Nak tahu, ini Cinnamon Roll yang biasa saya buat, tapi kali ni gatal sikit tangan tu, saya buat menegak susunannya dalam loaf pan. Itu saja. Menarik juga. Tapi memang seronok kalau bermain-main dengan idea ni kan..cewah!

Gambar ni memang tersimpan dalam folder..dari bulan Februari...punyalah kan...malasnya nak up-date blog.

Untuk roti saya gunakan kaedah ThangZong atau pun "water roux". Resepinya saya ubahsuai dari resepi roti asas yang guna kaedah water roux. Huhu...jangan tanya sumbernya ya...saya cuma salin dari google dah lama dah.

Resepi ini boleh dapat dua buku roti jika menggunakan loyang berukuran 9x5 inci. Tapi saya buat satu aje untuk minum petang. Satu bahagian lagi saya buat 6 biji Burger Bun untuk lunch. Senangkan, two in one.


Cinnamon Vertical Roll
Bahan:
4 cwn tepung gandum
4 sb gula
1/2 sdt garam
3 sb mentega
1 cwn susu full cream- suam
11 g yis kering
4 sb thangzong @ water roux
* Cara nak buat water roux - 2 sb tepung gandum + 1 cawan air, masakkan atas api perlahan hingga likat. Sejukkan.

Masukkan dalam mangkuk pengadun garam,tepung, gula dan yis. Adun rata dengan perlahan. Masukkan 4 sb Thangzong. Adun lagi. Masukkan susu sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh, masukkan mentega. Teruskan mengadun hingga doh licin. Tak perlu hingga elastik yang boleh ditarik nipis tu. Tutup dengan tuala lembab dan biarkan doh naik 2x ganda.
Tumbuk-tumbukkan doh untuk buang angin. Bahagikan kepada 2 bahagian. 

Untuk Filling/Inti

3 sb mentega dicairkan - ketepikan
3/4 cawan gula pasir atau gula perang atau campur pun boleh
1 sb serbuk kayu manis

Gaul rata gula dan serbuk kayu manis, ketepikan.

Satu bahagian doh dicanai nipis. Oleskan mentega cair di seluruh permukaan. Taburkan campuran gula/inti tadi. Gulung kemas-kemas dan potong kepada 9 bahagian. Susun menegak dalam loaf pan bersaiz 9x5 inci.
Bakar dalam oven yang dipanaskan terlebih dahulu selama 35-40 minit pada 170C atau hingga keperangan. Sejukkan dulu selama 15 minit baru keluarkan dari loyang dan terus sejukkan di atas redai. Nak makan terus pun boleh...lagi sedap.


Ini setengah lagi adunan yang saya buat 6 biji burger bun.

 
Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS