Bloglist Kesuma Angsana

Wednesday, September 19, 2012

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,


Kenapa akak berblogging? Sejak bila KA muncul dalam lipatan blog akak? Kalau ada yang baca entri akak yang lepas-lepas, tentu tahu yang akak disahkan pengidap SLE atau Systemic Lupus Erythematosus sejak May, 2011. Ada banyak fakta dan info tentang SLE dalam Google. Secara tepat bila akak mula mengidap penyakit ni doktor pun gagal mengesahkan, mungkin sejak beberapa tahun terdahulu. Cuma disebabkan simtomnya menyerupai penyakit-penyakit biasa seperti demam, migrain dsbnya jadi akak tidak tahu akak mengidap SLE hinggalah May tahun lalu. Bagaimana akak tahu akak mengidapinya...panjang ceritanya semua ada di My SLE. Tapi ceritanya dalam Bahasa Inggeris lah sebab masa ni akak masih bekerja dan ingin share pengalaman akak dengan kawan-kawan yang banyak berbangsa non-Malays. Jadi guna BI semua boleh faham. Dari tak tahu langsung pasal SLE, akak jadi seorang yang pakar dalam penyakit ni.

Akak menempuh beberapa saat yang sukar sejak setahun yang lalu namun akak tetap bersyukur sebab akak menjadi lebih kuat, lebih tabah dan yang penting lebih menghargai hidup dan kehidupan serta orang disekeliling. Pernah hampir putus asa di pertengahan jalan tapi atas dorongan suami, keluarga dan teman-teman, akak merangkak semula, bangun dan akhirnya kini berlari....Walaupun akak mengambil keputusan untuk berhenti kerja (buat sementara), sebab keadaan diri masa tu yang tidak stabil tapi akak tak menyesal sebab rupa-rupanya akak dapat merawat minda melalui komunikasi di alam maya dengan teman-teman bloggers yang kadang-kadang entri mereka mencuit hati, ada juga yang mampu merangsang minda & tak kurang juga yang memberikan input-input yang berguna dan kata-kata semangat. Blog akak yang berhabuk sebab lama tak up-date jadi ceria sejak akak mula aktif berblogging. Tak sangka dunia blog memang hebat, kalau betul tujuan & caranya.

Kini sudah lebih 6 bulan akak bebas dari SLE. Insyaallah dengan doa dari keluarga dan teman-teman akak akan terus sihat dan akan dapat terus berhenti mengambil ubat pada May 2013 nanti.

Akak kenal KA di alam maya melalui segment yang agak sama. Blog KA bagi akak, sarat dengan informasi dari pelbagai aspek kehidupan. Adakalanya bila baca entrinya akak tertawa sendirian. KA juga tak lokek dengan komen serta kata semangat dan kerap terjah blog akak yang suam-suam kuku ni. Rasanya kuku lagi suam dari blog akak ni.  Terimakasih ya KA...jangan bosan jengah blog akak ya.

Akhir sekali sebelum mengundur diri, akak ucapkan "Selamat Menyambut Hari Lahir yang ke dot3x" buat KA. Semoga terus dikurniakan kesihatan dan kesenangan di dunia dan akhirat...Amin...

Wassalam...

6 comments:

  1. tq sudi join ye, sgt2 KA hargai, terharu baca N3 ini! neway jaga diri juga tau!

    ReplyDelete
  2. Salam kenal..Bila terbaca entry mengenai SLE ni, terus teringat kat adik ipar sue yang menghidap SLE. Rasanya kalau tak silap dah lebih sepuluh tahun lamanya dia menghidap SLE.

    Apapun semoga akak terus diberikan kesihatan yang baik. :)

    ReplyDelete
  3. Salam Sue, terimakasih krn join dan perihatin...Rasanya akak pun dah lebih 10 tahun ada SLE cuma tak tahu...

    ReplyDelete
  4. hi Marsita Yahya....terharu saya baca...tabahkan semangat dan berdoa selalu...TQ Mas kerana singgah blog saya kat www.blogmakanbest.blogspot.com
    Bolih nak link kan apa salah nye. Saya yang sepatut berterima kasih. Nanti Mas follow yer blog saya TQ

    ReplyDelete
  5. Salam Puan Ros, trimakasih krn sudi dtg...

    ReplyDelete

Terimakasih atas komen yang segar

 
copywrite@2015 MyMintroomDESIGNER BLOGS